Szymany innowacyjne

Jakiś czas temu odtrąbiono sukces nowego lotniska Olsztyn Mazury w Szymanach. Mimo sceptycyzmu wielu osób z branży udało się podpisać umowę z pierwszym przewoźnikiem – Sprint Air, który będzie latał do Berlina i Krakowa. A trwają rozmowy z następnymi. Może nie powalający ale dobry początek. Dla mnie ciekawostką i pewnym znakiem zapytania są te turystyczne loty czarterowe na które tak liczy kierownictwo portu. Ale życie pokaże a tymczasem warto zwrócić uwagę na inną kwestię.

Otóż przedstawiciele samorządu warmińsko-mazurskiego deklarują, że nie będą dopłacać do połączeń, ale ryzyko przedsięwzięcia weźmie na siebie lotniskowa spółka. Czyli jeśli jakaś trasa nie będzie cieszyła się dużym zainteresowaniem, straty z tego tytułu pokryje samorząd. W drugą stronę oznacza to również, że jeśli pasażerów będzie więcej, przewoźnik podzieli się zyskami z portem.

Jeśli jest tak jak w deklaracji (choć nie bardzo mi to pasuje)to z tym przejęciem ryzyka nie jest tak do końca prawda. Powiedział bym raczej że jest to podział ryzyka z uprzywilejowaniem lotniska bo płaci samorząd a w podziale zysków uczestniczy port. Bez wglądu w umowę trudno wyrokować kto, ile i za ile ryzyka ponosi. Ale na pewno jest to bardziej innowacyjne podejście niż „proste” dopłaty marketingowe szeroko stosowane w przypadku LCC. Pierwszą jaskółką nowego była umowa PL Łódź z Adria Airways. A zważywszy że kolejnym przewoźnikiem wymienianym do operowania z Olsztyn Mazury jest właśnie Adria to takie podejście ma szansę się rozwinąć.

Koncept biznesowy niby prosty ale dlaczego taki niepopularny?

 

sebastian-gosciniarek

Jestem jednym z założycieli i Partnerem w BBSG. Od ponad 10 lat zawodowo związany z branżą lotniczą. Pracowałem dla lotnisk, linii lotniczych, firm handlingowych, samorządów i instytucji rządowych, inwestorów prywatnych w Polsce i w regionie CEE. Realizowałem projekty doradcze obejmujące zagadnienia strategiczne, rozwojowe, plany biznesowe, finansowanie i współpracę z inwestorami i podmiotami prywatnymi.

Szczególnie angażuję się w planowanie rozwoju działalności lotnisk, współpracę przewoźników i lotnisk, rozwój połączeń lotniczych, poprawę connectivity, współpracę różnych środków transportu. Pracuję też nad projektami z zakresu rozwoju gospodarczego i wpływu komunikacji lotniczej na atrakcyjność inwestycyjną regionów i miast. Interesują mnie zagadnienia wpływu działalności lotniczej na rozwój gospodarczy i społeczny – powiązanie wyzwań rozwojowych dla kraju i regionów z działaniami biznesowymi na poziomie poszczególnych podmiotów.

Jestem absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Uniwersytetu Minnesota – Carlson School of Management, gdzie zdobyłem tytuł MBA.

sebastian-gosciniarek